Groot Onderhoud Erasmusbrug – publieksparticipatie & communicatie
Maart 2024
Publieksparticipatie traject in opdracht van de gemeente Rotterdam
Na 28 jaar trouwe dienst kreeg de iconische Erasmusbrug in 2024 een grote opknapbeurt. De brug werd grondig schoongemaakt en kreeg een frisse, lichtblauwe verflaag. In opdracht van de gemeente hebben we een participatief programma onderzoek uitgevoerd. Het doel was om op een positieve manier draagvlak te creëren voor de werkzaamheden en het gevoel van overlast te voorkomen en verminderen door samen met de gebruikers een positieve ervaring te creëren.
De brug aan het woord
Om aandacht te vragen voor het onderhoud, hebben we voor de start van de werkzaamheden opvallende bestickering op de pylonen aangebracht met de boodschap: Ik krijg groot onderhoud! Hiermee lieten we de brug letterlijk met haar gebruikers communiceren en nodigden we hen uit om mee te denken.
Input van de gebruikers
Tijdens het onderhoud spraken we met de gebruikers van de brug. Ons team stond klaar om hen tijdens hun oversteek namens de brug te vragen: Hoe kan ik jouw oversteek mooier maken? Daarnaast konden gebruikers hun ideeën en voorkeuren digitaal delen via de ErasmusbrugApp. Via deze app bleven ze ook op de hoogte van de voortgang van de werkzaamheden.
Een programma voor en door de gebruikers
De waardevolle input van de gebruikers vormde de basis voor een speciaal programma tijdens het onderhoud. Zo werd de oversteek niet alleen praktisch, maar ook inspirerend en leuk – precies zoals de gebruikers het wilden.